Kereső



Kiemelt partnerek

 

Felhívás

Hirdetésszervezőt keresünk, jutalé­kos rendszerben, magas jutalék­kal.
Jelentkezés szakmai önéletrajzzal.
2021. máj. 6. (csü) – Ivett,Frida
Egész-ség

Az alvás és a sikeres
fogyókúra szoros kapcsolata

A legújabb kutatások szerint az alvás az egyik legkevésbé értékelt és elemzett tényező az optimális egészség és teljesítmény szempontjából. Legalábbis erre a következtetésre jutott dr. Keith Humphreys, a Stanford Egyetem pszichiátria professzora, ismert amerikai közíró.

2/1. oldal

Dr. Humphreys a szenvedélybetegségek kutatója, az USA-beli országos kábítószer-ellenes program egyik szakértője. A professzor úgy véli, az ideális alvás azért is rendkívül fontos, mert hatékonyabbá teszi a különböző fogyókúrákat és étrendeket, valamint javítja az ember általános teljesítőképességét és erősíti az immunrendszere működését.

Grelin és leptin: étvágy és jóllakottság

Az étvágyat kétféle hormon, a leptin és a grelin befolyásolja. Ezeknek a kiválasztását erőteljesen befolyásolja az alvás megvonása. A grelin a gyomorban termelődik, és akkor küld jeleket az agyba, ha az ember megéhezik, vagyis az étvágyat szabályozza. Ellenkező irányú hatást fejt ki a leptin, amelyet a zsírszövetek választanak ki, és azt jelzi az agynak, ha az ember már eleget evett, tehát jóllakott.

A tartós alváshiány növeli a grelin kiválasztását, így az ember akkor is éhesnek érzi magát, ha valójában nincs szüksége evésre. A kevés alvás ugyanakkor csökkenti a leptin termelődését, így az ember még akkor is tovább eszik, ha már elegendő kalóriát vett magához.

A megfelelő, mély alvás a test különböző helyreállító folyamataihoz, többek között az izmok regenerálásához szükséges, és jót tesz a napi testmozgás szempontjából is.

Az alvásmegvonás, illetve a rövid ideig tartó alvás súlyos következményekkel jár. Alameda megyében csaknem 7 ezer lakos részvételével végeztek kutatást. Ezek az emberek rendszeresen vagy rutinszerűen csupán 6 órát vagy még kevesebbet aludtak éjszakánként, és közöttük csaknem 70%-kal nőtt a halálozási arány (az azonos korcsoporthoz képest) – azokkal összehasonlítva, akik 7-8 órát aludtak éjszakánként.

Az ismert amerikai orvos szakíró, dr. Mercola a fenti hírhez fűzött magyarázatában leszögezi: nem ért egyet dr. Humphreys azon állításával, hogy minél tovább alszik valaki, annál hosszabban él. Szembeszegezi ezzel azt a kutatást, amelynek során kiderült, hogy a 7 óránál hosszabb ideig alvók körében nő a különböző agyi elváltozások, így a Parkinson-kór kockázata.

Optimális alvásmennyiség

Dr. Mercola úgy véli, hogy minden ember számára létezik egy bizonyos alvásmennyiség, amely számára optimális, és ez valahol 6-8 óra között van. Mindenesetre a 6 óránál kevesebbet alvók szervezetében csökken az inzulinérzékenység, így nő a cukorbetegség kialakulásának kockázata. Ezt bizonyítják egyes tanulmányok. Dr. Mercola azonban hozzáteszi, hogy ezeket a vizsgálatokat olyan átlag amerikaiakon végezték, akikről mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy egészségesek volnának. Valamennyien számos mérgező stressztényezőnek vannak kitéve, amelyek a szokásosnál hosszabb alvásidőt tesznek szükségessé.

A vitát persze nehéz eldönteni, mindenesetre abból már le lehet vonni következtetést, hogy ha valaki napközben gyakran ásítozik, fáradtnak és kimerültnek érzi magát. Szinte bizonyos, hogy az illetőnek több alvásra volna szüksége. Az mindenképpen igaz, hogy az értékes alvás az egészség és a boldogság egyik legnagyobb, legjelentősebb forrása.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólás a cikkhez

A cikkhez csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!

Regisztrációhoz kattintson ide!


Natúrsziget címkefelhő

Teljes címkefelhő | Mire jó ez?
old.natursziget.com