Kereső



Kiemelt partnerek

 

Felhívás

Hirdetésszervezőt keresünk, jutalé­kos rendszerben, magas jutalék­kal.
Jelentkezés szakmai önéletrajzzal.
2020. aug. 9. (va) – Emőd
Test-lélek-szellem

Kolontár Elvira:

A színek világa (3.)

Érdemes ráhangolódnunk csakráink kifinomult rendszerére, így nemcsak testi, lelki szinten jelentkező problémáinkhoz és megoldásukhoz juthatunk sokkal közelebb, hanem az életben bejárt utunk egyes állomásait, tanulási fázisait is jóval tudatosabban tudjuk majd kezelni.

Ehhez pedig kreatív és sokoldalúan használható eszközt jelentenek a színek. Csak figyeljük magunkat, hogy különböző élethelyzetekben melyik színt kedveljük, melyiket utasítjuk el, figyeljük meg a színekre adott reakcióink változásait, tudatosítsuk, melyik szín milyen tartalmakat, egyéni szimbólumokat hordoz számunkra. Akár naplót is vezethetünk, ez kiindulási alap lehet a színek gyakorlati alkalmazásához.

Melyik csakrához milyen színt válasszunk?

Ha feltérképeztük, melyik csakránk működik kevésbé hatékonyan, ügyeljünk arra, hogy többnyire csak a csakra alulműködése során hasznos a hozzá tartozó színt használni. A csakra túlzott működése esetén természetszerűleg csak tovább stimulálnánk az amúgy is túlhajszolt csakrát a saját színével. Ilyenkor használjuk a hozzá tartozó kiegészítő (komplementer) színt, hogy a működést visszafogjuk, normalizáljuk.

A színek használatakor is törekedjünk mindig az egyensúlyra, vagyis használjuk a számunkra szükséges szín kiegészítő színét is. Nemcsak a színek, hanem a csakrák is párba állíthatók a kiegészítés elve alapján: gyökércsakra (vörös) – szívcsakra (zöld); szexcsakra (narancs) – torokcsakra (kék); köldökcsakra (sárga) – homlokcsakra (ibolya). Ha például több kreativitásra vágyunk életünkben, képzelőerőnket szeretnénk kibontakoztatni, használjuk elsősorban a narancsszínt, például viseljünk ilyen színű ruhát, meditációban vizualizáljuk a színt, vegyük körbe magunkat narancssárga tárgyakkal, amelyek a kreatív önkifejezést jelentik számunkra. De hogy a szín ne váljék túlságosan egyeduralkodóvá, ellensúlyként használjuk kiegészítő színét, a kéket és árnyalatait is. Ezzel teremtőerőnket magasabb, szellemi szintre tudjuk emelni, és képessé válhatunk alkotó energiáink művészi kifejezésére, ami összeköt a többi emberrel – vagyis a torokcsakra feladatait, például kommunikációs készségünket is erősítjük.

Színek egyszerű használata a hétköznapokban

A problémánkra gyógyírt jelentő színt több szinten is használhatjuk mindennapi életünkben. Választhatunk ilyen színű ételeket, italokat, átfesthetjük szobánk falát, beszerezhetünk színes használati tárgyakat vagy ágyneműt, viselhetünk ilyen színű ruhát, belemerülhetünk színes képek szemlélésébe, de mi magunk is festhetünk festményeket az adott színnel.

A libidóval és a szexualitással összefüggésbe hozható szín a vörös, ezért ha fel szeretnénk pezsdíteni vágyainkat, hordjunk vöröset, narancssárgát – mindkettő a két alsó csakrára fejt ki erőteljes hatást. A viktoriánus Angliában szokás volt vörös zoknit és hálóruhát viselni, így aknázták ki a vörös melegítő, energiát adó, keringésjavító hatását.

Tanuláshoz, szellemi tevékenységhez kiváló serkentő a ragyogó sárga – sárga színű tanuló- vagy dolgozósarokban sokkal könnyebb hosszan összpontosítani, a gondolati összefüggéseket átlátni. (A kiváló író, Gabriel García Márquez például mindig ügyel arra, hogy a dolgozószobája asztalán legyen egy csokor friss, sárga virág.)

A vörös és narancssárga ételek: paradicsom, narancs, mandarin, sárgadinnye, sárgarépa nemcsak tápanyagaik, hanem pezsdítő színük révén is életerővel töltenek fel és vitalizálnak. A kék festékanyagot tartalmazó ételek: kékszőlő, feketeribizli, lilakáposzta, levendula nyugtatóan hatnak az idegrendszerre, mint maga a kék szín.

Magas vérnyomás, szívproblémák, a szívcsakrához kötődő érzelmi gondok esetén hihetetlen éltető erővel tölti fel az egyént a természetben való séta. Ennek nemcsak a tiszta környezet, a jótékony földenergiák, hanem a fenti problémákra gyógyírként ható, egyensúlyba hozó, vitalizáló zöld szín is az oka.

Ha nehezen alszunk el, nem tudunk könnyen ellazulni, hálószobánk falát érdemes nem túl sötét kékre vagy zöldre festeni, valamint ilyen színű ágyneműhuzatot választani, esetleg elalvás előtt vizualizálni a kék egy megnyugtató árnyalatát.

Ha felsőbb útmutatásra van szükségünk életünkben, hívjuk segítségül az ibolyaszínt színmeditáció formájában.

A színek hétköznapi használata is az egyensúly elvén alapuljon, találjuk meg a módját, hogy egyik szín se kerüljön tartósan túlsúlyba.

Színmeditációs gyakorlatok

A színmeditáció során is kulcsfontosságú a megfelelő mélységű testi-lelki-szellemi ellazulás, ennek pedig legegyszerűbb módja, ha néhány percig csak a légzésünkre figyelünk. Hogy az életerő áramlását kiegyensúlyozzuk, képzeljük el, hogy a Földből áradó, teremtő energiát lélegezzük be gyökércsakránkon keresztül fel egészen a koronacsakráig, majd kilégzéskor minden negatív, káros hatás, feszültség kiáramlik a szervezetünkből. A következő belégzéskor képzeljük el, hogy magasztos isteni energiákat lélegzünk be a koronacsakránkon keresztül, melyek átjárnak le egészen a lábujjakig. A földi és égi energiák áramoltatását folytassuk egészen addig, amíg békés nyugalmat és ellazultságot nem érzünk.

Természetesen számos egyéb módja van a mélyebb tudatszint elérésének, sokak számára ismertek különféle légzőgyakorlatok, a transzcendentális meditáció, jógagyakorlatok, az egész test szisztematikus ellazítása fejtetőtől a lábujjakig, az autogén tréning vagy az agykontroll lazítási technikái. Használjuk bátran a nekünk legmegfelelőbbet, de bármilyen egyedi kombinációt is kikísérletezhetünk, amely a legteljesebb megnyugvást hozza számunkra. A meditáció, relaxáció ugyanis már önmagában gyógyít: rendszeres gyakorlásával közelebb kerülhetünk önmagunkhoz, könnyebben elérhetjük a belső békét, de bizonyítottan alkalmas például a stressz levezetésére és a negatív indulatok, hatások megfékezésére is.

Ha elértünk egy mélyebb tudatszintre, képzeletünkben jelenítsük meg azt a színt, amiből úgy érezzük, hogy hiányt szenvedünk testi, lelki vagy mentális szinten, és időzzünk el a szín szemlélésében. Hagyjuk, hogy érzéseink, sugallataink vezessenek a meditációban.

A színmeditációt használhatjuk arra is, hogy útmutatást kérjünk belső énünktől, milyen színre van éppen szükségünk az egyensúly kialakításához. Ebben az esetben mélyen ellazult állapotban tegyük fel a kérdést: melyik színre van most szükségem, mit üzen nekem ez a szín, hogyan használjam stb., és hagyjuk, hogy megjelenjen lelki szemeink előtt a kívánt szín. Adjuk át magunkat a további benyomásainknak ebben a termékeny, kreatív tudatállapotban. Képzeletben feltölthetjük összes csakránkat is a hozzájuk tartozó színekkel.

Színvizualizáció

Ha valamilyen úton-módon megkaptuk azt a színt, amiből hiány tapasztalható szervezetünkben, érdemes az ételek, környezet színeinek tudatos kiválasztásán kívül színvizualizáció és színbelélegzés révén is erősíteni az adott színt.

Relaxált állapotban képzeletben jelenítsük meg a kívánt színt egy színgomolyag, színfelhő formájában, amely egyre növekszik, jólesően burkolja be testünket, és pórusainkon keresztül feltölt minket a szín pozitív energiáival.

A vizualizációban legyünk kreatívak, használjuk bátran képzeletünket: elképzelhetjük azt is, hogy egy növekvő, színes léggömbben vagyunk, hogy belélegezzük a színt és az így jut el testünk minden sejtjébe, vagy hogy színes vízben úszunk, esetleg színes fénnyel „zuhanyozzuk le” testünket, auránkat.

Időzzünk el addig a szín képzeténél, ameddig csak jólesik, és minden érzékszervünkkel fogadjuk be, tapasztaljuk, éljük meg ránk gyakorolt kedvező hatásait. Érdemes a fő szín kiegészítő színét is rövid ideig vizualizálni a kiegyenlítés érdekében.

Ha csak egy szervünknek van kiemelten szüksége egy színre, egy képzeletbeli ecsettel fessük be a kívánt színre szervünket, vagy itassuk át színes gyógyító balzsammal.

Képzeljük el magunkat a vágyott egyensúly állapotában, és ezzel a gyógyulást megerősítő képpel fejezzük be a vizualizációt.

* * *

A fenti gyakorlatok fejlesztik a színekre irányuló érzékenységünket, és segítenek tudatosítani egyéni karakterünket, saját belső állapotainkat, csakráink működését, esetleges zavarait. Segítségükkel kezelhetjük átmeneti problémáinkat, vagy legalábbis felfedhetjük szervezetünk működési zavarait.

Sok esetben azonban szakember segítségére is szükség lehet a teljes gyógyuláshoz. Ma már számos színterápiás módszer és eszköz közül válogathatunk, így kipróbálhatjuk az aura-szómát, az akupunktúrás pontok színbesugárzással történő stimulálását, a csakrákra a színekhez hasonlóan rezonáló kristályok vagy színezett víz használatát és a komplex színterápiát is.

A színek emocionális és fiziológiai hatásai

VÖRÖS
Melegít, serkent, izgat, szenvedélyt, izgalmat vált ki, mozgásra, cselekvésre sarkall, aktivizál, élénkíti a vérkeringést, fokozza a teljesítőképességet, serkenti az étvágyat, az életkedvet, túlzott használata esetén türelmetlenné, nyugtalanná, agresszívvé tesz.

NARANCSSÁRGA
Melegít, élénkít, felszabadít, ösztönöz (a vörös agresszivitása nélkül), örömet, boldogságot sugall, serkenti a libidót, elűzi a depressziót, pesszimizmust, étvágytalanságot, erősíti az immunrendszert, túlzott használata esetén önelégültté és önmagunkkal elnézővé tesz.

SÁRGA
Melegít, frissít, élénkít, felszabadít, vidámságot kelt, optimizmusra, jókedvre hangol, erősíti az emésztőrendszert és segíti a méregtelenítő folyamatokat, szellemi tevékenység során segít az összpontosításban, élesíti az elmét, túlzott használata egomániához, hatalmaskodáshoz vezethet.

ZÖLD
Felüdít, megnyugtat, kiegyensúlyoz, biztonságot kelt, nyugtat, aktiválja az öngyógyító erőket, serkenti a gyógyulás folyamatát, regenerál, harmóniát teremt, regenerál, csökkenti a kimerültséget, fáradtságot, elégedetlenséget; egyensúlyba hoz, kiegyenlít, nagy mennyiségben unalmas, álmosít és lehangol.

KÉK
Megnyugtat, elgondolkodtat, lehangol, magabiztosságot ad, felszabadít, kitárulkozásra késztet, nagy mennyiségben az intellektus túlhangsúlyozásához és az érzelmek elszürküléséhez vezet.

KÉKESZÖLD
Frissít, nyugtat, hűsít.

RÓZSASZÍN
Lágyít, lazít, gyengéd szeretetre ösztönöz, önbizalmat ad, önmagunk elfogadására és szeretetére sarkall, túlhangsúlyozása másokkal és önmagunkkal szemben is gyengeséget szül.

INDIGÓKÉK
Segíti a megérzéseket, az intuíciót, a szellemi útkeresést, túlhangsúlyozása esetén elveszíthetjük a kapcsolatot a földdel.

IBOLYA
Magasrendű gondolkodásra és teljes körű elfogadásra késztet, spirituális emelkedettségre ösztönöz, segíti a vallásos áhítat elérését.

BARNA
Megnyugtat, védettséget kelt, közelít a földhöz, az anyához, az anyagi javakhoz, az otthonosság érzetét kelti, nagy mennyiségben tompít, gátol, túlzottan az anyaghoz köt.

FEHÉR
Frissít, tisztít, felszabadít, emelkedetté tesz és fogékonnyá a magas eszményekre, nagy mennyiségben steril, élettelen.

FEKETE
Álmosít, lehangol, depressziót vált ki.

SZÜRKE
Semlegesít, lehangol, eltompít.

Kolontár Elvira

(Vége)

A cikksorozat egyéb írásai:
Kapcsolódó cikkek:
A szerző egyéb cikkei:
Hozzászólás a cikkhez

A cikkhez csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!

Regisztrációhoz kattintson ide!


Natúrsziget címkefelhő

Teljes címkefelhő | Mire jó ez?
old.natursziget.com