Maczkay Zsaklin:
A tánc ereje
A tánc az emberi kultúrák hajnalától végigkísérte az ember életét. Az ember táncolt örömében és bánatában; tánc kísérte az átmeneti rítusokat: a születést, a felnőtté válást és a halált. A tánc mindamellett ősidőktől fogva a szakralitás eszköze volt, segített a táncoló számára átlépni saját (test)határait.
2/1. oldal
E határokat átlépve a tánc segített összekapcsolódni a Mindenséggel. Őseink a táncban megértették erőiket és helyüket a világegyetemben, így annak révén ráhangolódhattak a természet varázslatos körforgására és ritmusára is. Mágikus tánccal adóztak a természet misztériumai előtt, tánccal kértek áldást munkájukhoz, esőt és a termést beérlelő, bőséges napot.
A szertartások elengedhetetlen része
Az első nyomok a dél-franciaországi Tuc d´Andoubert barlangba vezetnek. A talajban rögzült lábnyomokból a régészek az ősember termékenységi körtáncaira következtettek. Néhány évszázadot átugorva a sámánszertartásokhoz jutunk, melyekben a sámán vagy táltos a tánc révén elért extatikus állapotban léphetett kapcsolatba a természetfölötti erőkkel és szellemekkel.
Mindeközben a világ másik felén – Indiában – a tánc szintén a szertartások elengedhetetlen része: a transzcendens szférával való kapcsolatteremtés eszköze. Szimbóluma és testi megjelenése a hinduizmus egyik főistene, Siva, akinek kozmikus táncában az isteni világrend nyilvánul meg, az élet szüntelen mozgásban lévő, átalakuló áramlata.
A tánc modernkori, jelképes alakja Zorba, a görög, akinek földöntúli, önfeledt táncában formát öltenek az ember legzsigeribb érzései. Zorba megmutatja, az ember hogyan léphet túl önmagán, hogy ne egy táncoló ember legyen, hanem ő maga legyen a tánc.
Itt és most
A táncban rejlő erőt őseink ösztönösen alkalmazták, ám a modern „racionális” világban ez a tudás hosszú időre perifériára szorult.
A XX. század azonban – részben a tudatalatti „felfedezése” miatt – kezdte ismét felismerni a táncban, illetve általában a művészi önkifejezésben rejlő lehetőségeket, és azokat tudatosan is alkalmazni.
Civilizált világunk (különösen a nyugati társadalmak) az intellektusra, az értelemre helyezi a hangsúlyt, a test végzetesen háttérbe szorul, s felborul a test-lélek-szellem közötti egyensúly. Az ész, a ráció túlhangsúlyozása azzal jár, hogy elfojtjuk, figyelmen kívül hagyjuk érzelmeinket. A teljes-ség megbomlása akadályozza személyiségfejlődésünket, mindamellett gátol az itt és most-ban rejlő boldogság megélésében. Az elfojtott érzelmek pedig – köztudottan – gyakran állnak testi-lelki megbetegedéseink hátterében.
A tánc a testhez való visszatalálás egyik legfontosabb eszköze. A tánc testi tudatosságra tanít, és segít érzelmeink kifejezésében és megélésében. Ezáltal visszaállítja az egyensúlyt, s visszavezet saját teljességünkhöz.
A szerző egyéb cikkei:
A cikkhez csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
A cikkemhez fűzött észrevételére az alábbiakban szeretnék reflektálni.
Az Ön által megjelölt könyvet nem olvastam, az általános információkat pedig - sokakhoz hasonlóan - táncterápián sajátítottam el. (Talán nem tudja, de a gyakorlati ismeretek mellé minden ilyen foglalkozáson igyekszenek elméleti ismereteket is nyújtani.)
A tánc témakörével, illetve a művészetterápiákkal évek óta foglalkozom, s mivel magam is rendszeresen járok spirituális táncfoglalkozásra, személyesen is megtapasztaltam az általam leírt hatásokat.
Minden jót kívánok.
Üdvözlettel:
Maczkay Zsaklin
http://www.nagyutazas.hu/magyar/magazin/article.php?id=246
http://nassolni.hu/?p=hir&id=265
"A tánc végigkíséri az emberiség történetét. Több tízezer évvel ezelőtt készült barlangrajzok árulkodnak arról, hogy ezt a művé-szeti ágat már akkor is gyakorolta az ember. Sok rituálé összetevő-je volt, pontosabban maga lehetett a rituálé. Az ismétlődő ritmusos mozdulatok eljuttathatják az embert abba az állapotba, amelyben egyesülni tud isteni lényével, melyben megszűnik minden egyéb és a táncos eggyé válik a tánccal, a test a lélekkel. Dinamikája fölébreszti a szunnyadó energiákat, az életerőt. A mozgásra való fókuszálás kiszakítja az embert a környezetéből és magasabb szintű belső tudatosságot alakít ki benne." és még más átalakított mondatok sejlenek föl az írásból, amik Balla Tünde Aziza: Hastánc, harmónia, életerő, testfromálás, erotika című könyvében találhatók eredeti formában...