Kereső



Kiemelt partnerek

 

Felhívás

Hirdetésszervezőt keresünk, jutalé­kos rendszerben, magas jutalék­kal.
Jelentkezés szakmai önéletrajzzal.
2024. máj. 5. (va) – Györgyi
Itthon

Orvostanhallgatók tapasztalatai

Amikor az orvos állva váratja betegét

Folyosókon kóborló betegek, szigorú hierarchia, „rendőrpertu”, a vizit megkomponált koreográfiája. Néhány címszó abból a felmérésből, amely orvostanhallgatók élményeit és tapasztalatait összegezte több rendelőben és kórházban. Lássunk néhány tanulságos megállapítást.

4/4. oldal

Tekintetbe véve a kórházak folyamatos forráshiányát, az SMS-rendszer változatos finanszírozási lehetőségeket kínál, amelyek között vannak például bérleti és lízing konstrukciók, különböző befektetést nem igénylő fejlesztési megoldások stb. A szisztéma a kórházaknak többfajta előnyt nyújt. Ilyenek például: a csökkenő várakozási idő, a betegek javuló elégedettsége, a pontosabb, egyértelmű betegdiagnózis, az adminisztrációs idő lerövidülése és egyszerűbbé válása. Becslések szerint a járóbeteg-ellátásban 5-10, a kórházi szolgáltatásban 3-6 százalékos bevételi többletet eredményezhet a rendszer alkalmazása. További 3-7 százalékos bevételnövekedést eredményezhet a BNO kódok pontos és helyes meghatározását segítő szoftver.

A tapasztalatok szerint a rendszerhez kapcsolódó intézményekben 5-10 százalékkal csökkent a betegek ápolási ideje, 6-8 százalékkal a diagnosztikai események száma, 3-7 százalékkal az anyagfelhasználás, 4-10 százalékkal a gyógyszerigény. Ilyen mértékű megtakarítások azáltal érhetők el, hogy a kórházak vezetőinek naprakész információik vannak az intézmény működéséről, és a korábbi átláthatatlan, pazarló gazdálkodás jeleit azonnal felfedezhetik. A költségtakarékosság elérése céljából működtetett alrendszerek között található a vezetői információs, a minőségügyi, az erőforrás-optimalizáló, a vezetői lekérdező és a kontrolling belső elszámolási adatbázis.

A kórházi betegdokumentációs rendszer tartalmazza az intézményben megforduló összes páciens adatait (a felvételtől az elbocsátásig), ugyanez jellemző a járóbeteg-adminisztrációs rendszerre is. Az orvosi dokumentációs alrendszer a fekvőbeteg-szakellátás adatnyilvántartását és kezelését végzi. Alkalmazása lehetővé teszi az elektronikus kórlap- és zárójelentés-vezetést. A gyógyító tevékenységet segítő alrendszerben rögzítik a beteg ellátásával kapcsolatban felmerülő összes tevékenységet, nemcsak az orvosi beavatkozásokat, hanem a nővér, az asszisztens, az ápoló, a kiegészítő terápiákat végző személyzet munkáját. A vizsgálat-lekérési és a leletkommunikációs, továbbá a teljesítményjelentő és számlázó alprogramok is nagy segítséget jelenthetnek, ha rendeltetésszerűen alkalmazzák őket.

A honlap sok mindent elárul

A kommunikációáramlást, a pontos tájékozódást szolgálják a kórházak internetes honlapjai is. Egy internetes gyors felmérés azt elemezte, hogy a különböző kórházak által összeállított honlapok miről árulkodnak. A felmérés készítői szerint a kórházak a saját lehetőségeikhez képest igyekeznek mindent megtenni a betegek elégedettsége, széleskörű tájékoztatása végett. Ez persze nem mindenhol sikerült tökéletesen.

Megállapításuk szerint a megyei kórházak honlapjainak mintegy 80 százaléka a nem megfelelő webes szakértelemmel rendelkező, helyben dolgozó rendszergazdák közreműködésével készült, mert az intézmények többségében az volt a cél, hogy lehetőleg minimális költségek árán jöjjön létre a végeredmény. A leglényegesebb szempont az „olcsóság” volt. Ezt a törekvést egészíti ki a honlapok gyakran „pongyola” szövegezése.

Az ilyen honlapokról szinte kiált, hogy megalkotásuk és a feltöltésükkel járó folyamatos foglalatosság az intézmény menedzsmentjének terhet jelentett, ráadásul úgy gondolták, hogy ez valószínűleg felesleges tevékenység. A gyenge minőségű, általában kényszerből létrehozott honlapok arról árulkodnak, hogy a kórházak többségében ma még nincs PR- és ügyfélkapcsolati menedzser, aki szakszerűen meghatározhatná a honlap céljait, tartalmi és funkcionális igényeit és gondoskodna a folyamatos frissítésről.

A professzionálisan létrehozott és működtetett weboldalak nemcsak a betegek tényszerű és pontos informálását szolgálják, hanem (kooperálva a háziorvosi praxissal) aktívan részt vehetnek az irányított betegellátásban, a prevenciós tevékenységben is. Segítséget nyújthatnak továbbá a közbeszerzési pályázatokon való sikeres részvételben, a munkaerő-toborzásban.

Általános tapasztalat, hogy a kórházi honlapok létrehozóinak többsége nem számol a látáskárosultakkal. Számukra elérhetetlenek a fontos információk. A vizsgált honlapok közül nagyon kevés tette lehetővé az interaktivitást és a többség keresőfunkciókat sem tartalmazott. Az értékelők szerint a kaposvári Kaposi Mór kórház honlapja kapta a legjobb minősítést, amelyet a Markusovszky, a kecskeméti megyei kórház, a Balassa János, a Petz Aladár kórházak követtek, a leggyengébb „osztályzat” pedig a veszprémi Csolnoky Ferenc kórháznak jutott.

A legjobbnak minősített intézményi honlapoknál magasra értékelték az információbőséget. Például a Kaposi Mór Oktató Kórház honlapja a pollenjelentéstől az orvosi szakszótárig mindenféle hasznos adatot tartalmaz, ezekből a betegek széleskörűen tájékozódhatnak. A Markusovszky kórháznál a naprakész, folyamatosan frissülő információkat, az esztétikus külsőt emelték ki. Az utolsó helyen végző veszprémi Csolnoky Ferenc Kórház honlapját „esztétikai rémálomnak” tartották az értékelők.

(lóránth)

Hozzászólás a cikkhez

A cikkhez csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!

Regisztrációhoz kattintson ide!


Natúrsziget címkefelhő

Teljes címkefelhő | Mire jó ez?
old.natursziget.com