Kereső



Kiemelt partnerek

 

Felhívás

Hirdetésszervezőt keresünk, jutalé­kos rendszerben, magas jutalék­kal.
Jelentkezés szakmai önéletrajzzal.
2020. szep. 22. (ke) – Móric
Életmód

Új év – új élet – sport

Tanácsok kezdő sportolóknak

Az újév elején sokan megfogadják, hogy ezután sportolnak. Vagy azért, hogy lefogyjanak, vagy azért, hogy megőrizzék egészségüket és erősítsék fizikai állóképességüket. Ám az elhatározás önmagában sokszor nem elég, a kezdő szabadidős sportolónak szüksége lehet néhány trükkre is.

2/1. oldal

A sportról szólva nem mondhatjuk azt, hogy nincs olyan ember, aki reménytelenül tehetségtelen lenne, hiszen az evolúció több millió éve alatt a természet úgy alakította testünket, hogy alkalmas legyen nap mint nap hosszabb távolságok gyalogos megtételére. Modern életünk viszont elsősorban ülő életmódot jelent, aminek súlyos következményei vannak egészségünkre, a túlsúlytól és a cukorbetegségtől kezdve egészen a csontritkulásig és a depressziós megbetegedésekig. De hogyan nyerje vissza valaki a mozgékonyságát, aki éveken, sőt évtizedeken át nem mozgatta meg izmait a „kötelezőnél” nagyobb mértékben?

A mozgás újra felfedezett öröme

A megoldást a kellő motiváció jelenti. Pusztán az a tudat, hogy a mozgás mennyire egészséges, sajnos nem elég. A sportolásnak szórakozást, örömet is kell jelentenie. Az, hogy valaki milyen mértékben leli örömét a sportban, már gyerekkorában eldől. Ha egy kisgyermek természetes mozgásigényét támogatják, akkor a gyermek a mozgást pozitív érzésekkel köti össze – állapítja meg Jürgen Beckmann professzor, a Müncheni Egyetem Sportpszichológia Tanszékének vezetője.

Mozgás közben a szervezet nagyobb mértékben választja ki a „boldogsághormonokat”, a dopamint és a szerotonint, amelyek örömet, megelégedettséget és jó közérzetet váltanak ki. A gyermek játékos formában sajátítja el, hogy a mozgás örömet jelent. Életünk későbbi szakaszában ezt a leckét nehezebb megtanulnunk; ekkor már meg kell dolgoznunk azért, hogy ráérezzünk erre a pozitív hatásra. Ezért is különösen aggasztó a fiatalok nagy részének mozgásszegény életmódja – mondja a sportpszichológus.

Jó választás – fél siker

Az ember szerencsére egészen idős koráig sok mindent meg tud tanulni. Mindenesetre 6-8 hét rendszeres sportolásra van szükségünk ahhoz, hogy minden simán menjen – vagyis a sport biztos helyet szerezzen az életünkben, és érezni kezdjük a mozgás pozitív hatásait fizikai és mentális értelemben egyaránt. A kezdés nehézségeit legyőzhetjük néhány pszichológiai trükkel, amelyek megadják a szükséges motivációs lökést.

Először is találjuk meg a megfelelő sportágat! Azok a sportágak, amelyektől kezdettől fogva ódzkodtunk, kevés eséllyel válnak életünk szerves részeivé. Ez azt jelenti, hogy bármennyire is egészséges és egyszerű a kocogás és a nordic walking, aki nem szívesen gyalogol, sohasem fogja kitartóan művelni ezeket. A legjobb, ha visszaemlékezünk a gyerekkorunkra. Aki egykor szívesen görkorcsolyázott, talán ma is örömmel teszi; akit gyerekkorában a nyaralások alkalmával szinte alig lehetett kicsábítani a vízből, annak érdemes próbálkoznia a rendszeres úszással, és elképzelhető, hogy a hajdani kis BMX-esből lelkes kerékpáros lesz.

Apró lépések a mindennapokban

Könnyebben lesz egy nem sportoló ember rendszeresen sportot űző, ha a mozgás ismét természetes állapotává válik. Ezt úgy érhetjük el, hogy nemcsak az edzés során, hanem a mindennapokban is többet mozgunk: lépcsőzünk liftezés helyett, gyalogosan teszünk meg rövidebb-hosszabb távokat ahelyett, hogy a buszra várnánk. Ebédszünetben sétálunk egyet ahelyett, hogy az ebédidő egészét az ebédlőben töltenénk. A mindennapok rutinjában végrehajtott apró lépések döntő változást idézhetnek elő a fejünkben, és mozgásra „programozhatnak” bennünket.

Építsünk az ambíciónkra! A sikerorientált és céltudatos emberek könnyebben legyőzhetik lustaságukat, ha felélesztik nagyravágyásukat. Az ilyen típusú emberek számára vonzó, ha teljesítőképességüket a sportban is mérlegre tehetik – fejti ki a sportpszichológus. A menedzserek és a tudósok az edzési programjukat is gyakran nagyszabású projektnek tekintik, és a végrehajtásában is kitartanak. Hajtja őket a személyes ambíciójuk – a nullával egyenlő mozgástól indulva eljutnak egészen a maratoni futásig.

Hozzászólás a cikkhez

A cikkhez csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!

Regisztrációhoz kattintson ide!


Natúrsziget címkefelhő

Teljes címkefelhő | Mire jó ez?
old.natursziget.com