Kereső



Kiemelt partnerek

 

Felhívás

Hirdetésszervezőt keresünk, jutalé­kos rendszerben, magas jutalék­kal.
Jelentkezés szakmai önéletrajzzal.
2020. szep. 19. (szo) – Vilhelmina,Dorián
Életmód

Hetvenen túl is

Együnk jóízűen, egészségesen!

Nyammog, válogat, falánk, nassol, nem eszik. E megállapítások valamelyike általában érvényes az idős emberekre. Sem az étvágy, sem az ízérzékelés nem a régi már, ez az oka, hogy sok idős ember sovány. Nem kell más, csak egy kis odafigyelés, és máris jobban ízlik az étel.

2/1. oldal

Sok idős embernél mélyreható változások következnek be az életkörülményekben, számosan ütköznek teljesítőképességük korlátaiba. Ami korábban könnyen ment, most csak nagy megerőltetések árán sikerül. Ahhoz, hogy mégis kellő erőnlétben önállóak maradjunk, nagyon fontos az egészséges táplálkozás.

Vigyázzunk, ha csökken a testsúly!

Amíg a középkorúaknál gyakori probléma a túlsúly, idős korban inkább a súlyhiányra kell odafigyelni. A növekvő életkorral emellett különböző betegségek miatt egyre gyakrabban lépnek fel evéssel kapcsolatban nehézségek.

Ha a táplálkozás túl egyoldalú vagy a táplálékfelvétel napi 1500 kcal. alatt van, nem biztos, hogy a táplálék elegendő mennyiségben kerül a szervezetbe. Ennek az a következménye, hogy túl kevés létfontosságú táplálék – mint például fehérje, vitaminok és ásványi anyagok – kerül a szervezetbe, és emiatt csökken a testsúly.

Ha tehát betegség lép fel, kevésbé tud ellenállni a szervezet. Mivel a súlyveszteséget éppen idős korban nehéz pótolni, fontos, hogy ezt időben ellensúlyozzuk. Nagyon komolyan kell venni, ha néhány hét alatt súlycsökkenés mutatkozik, gyengének és fáradtnak érezzük magunkat. Ilyenkor haladéktalanul beszéljünk háziorvosunkkal.

Fontos a választék és az előkészítés

Az idős embereknek ugyan kevesebb energiára van szükségük, továbbra is meg kell azonban kapniuk a létfontosságú tápanyagokat, sőt ezek közül néhányból még nagyobb mennyiségre is elkél náluk, mint az „aktív” fiatalabbaknál. Az élelmiszerek helyes kiválasztása ezért e korban különösen fontos. Azok a kedvenc ételek kerüljenek tehát az asztalra, amelyeknek magas a tápanyagtartalma.

Ezek közé tartoznak:

  • zöldségek, gyümölcsök
  • teljes kiőrlésű gabonatermékek
  • tejtermékek, zsírszegény húsok
  • hal, szárnyasok, tojás
  • hüvelyesek
  • növényi olajok

Az ételek előkészítése sem elhanyagolható, ugyanis éppen idős korban léphetnek fel táplálkozási nehézségek, mint például rágási és nyelési problémák vagy étvágytalanság.

Ha az étel már nem ízlik úgy, mint korábban

Az idős emberek gyakran panaszkodnak étvágytalanságra. Ennek több oka is lehet. Az egyik, hogy az ízérzékelés jelentősen csökken, mivel az ízlelőbimbók száma is kevesebb lesz. Az idősek különösen az édes és a sós ízt érzékelik kevésbé. Gyengül a szagérzékelés is. A szagérzékelés küszöbértéke idős embereknél 12-szer magasabb, mint fiataloknál. Mivel pedig az ételek íze és illata is „felelős” az étel élvezetéért, ez a tény jelentősen hat az étvágyra. Próbáljuk meg, hogy az étel elkészítésekor hassunk saját íz- és szagérzékelésünkre, magyarul: megfelelő fűszerekkel tegyük vonzóbbá az ételt, fűszerezzünk erősebben.

Hozzászólás a cikkhez

A cikkhez csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!

Regisztrációhoz kattintson ide!


Natúrsziget címkefelhő

Teljes címkefelhő | Mire jó ez?
old.natursziget.com