Kereső



Kiemelt partnerek

 

Felhívás

Hirdetésszervezőt keresünk, jutalé­kos rendszerben, magas jutalék­kal.
Jelentkezés szakmai önéletrajzzal.
2019. okt. 16. (sze) – Gál,Aurélia
Életmód

Csak semmi kifogás:

Sportoljunk, ha hideg van is!

A hideg ne legyen kifogás, menjünk csak levegőre! A szabadban való sportolásra, az immunrendszer erősítésére éppen télen van a legnagyobb szüksége szervezetünknek. Mindegy, hogy a hosszútávgyaloglást, a divatos walkingot vagy a joggingot választjuk, a sport télen is jót tesz.

Télen néha olyan hideg a levegő, hogy belélegzése kifejezetten kellemetlen. Égeti a tüdő, és száraz köhögéshez vezethet. Ha azonban megfogadjuk az alábbi tanácsokat, akkor a mínuszok idején is erősíthetjük testünket. Ingo Froböse professzor, a kölni német sportfőiskola egészségközpontjának vezetője elmagyarázza, mi a fontos a téli sportolásnál.

Mire kell ügyelni sportoláskor télen?

Hidegben a szervezetnek nehezebb a hőmérséklet szabályozása. A megfázás veszélye azonban nem nagyobb, a megfázásért ugyanis nem az alacsony hőmérséklet felelős, hanem a vírusok és a baktériumok. Hidegben a szervezetünknek adott teljesítmény eléréséhez nagyobb energia-bevitelre van szüksége, és a hideg az immunrendszert is nagyobb erőfeszítésre készteti. Csökkenteni kell tehát a megterhelést, kissé lassabban kell futni, mozogni, hogy csökkenjen a percenkénti szívdobbanások száma.

Védekezés a hideg ellen

Mivel a hőleadás, -szabályozás 40-50%-ban a homlokon történik, futás közben már +3°C-nál is használjunk homlokpántot vagy sapkát. Fontos, hogy a homlok száraz maradjon. Ha a hőmérséklet mínusz 6°C alá süllyed, szájvédőt is kell használni, ami lehet egy száj elé húzott sál is. Így nem közvetlenül jut be a hideg levegő a légutakba.

Kocogás közben

Az alapszabály: nem szabad túlhevülni. Inkább kissé dideregve kezdjük a kocogást, kényelmes, nem szoros, pamutból készült fehérneműt vegyünk fel, amely folyamatosan gondoskodik a bőr szárazon tartásáról. Fölötte hordhatunk védő, a meleget megtartó felsőrészt, azon pedig egy „szigetelő réteget”, például esőkabátot. Aki erősen izzad, ne vetkőzzön le útközben, hanem kevesebb réteg ruhát vegyen fel a következő alkalommal. Fontos, hogy viseljünk vékony kesztyűt is.

Mikor mondjunk le a szabadban való sportolásról?

Mínusz 10-12°C már gyakran lép fel száraz köhögés, az ilyen hideg napokon ajánlatos felhagyni a szabadban történő aktív sportolással. Szerencsére ritkán van ekkora hideg, ilyenkor inkább tegyünk egy jó sétát.

Egészséges télen a sport?

Mindenképpen. A szabadban űzött sportnak két előnye is van a téli hónapokban: mivel az immunrendszer többet követel, az erősítése jobb védekező mechanizmust eredményez. Sportoláskor az immunrendszer erősítése hasonlít ahhoz, ahogyan a szaunázás közbeni, váltakozó hideg-meleg zuhanyozás is edzi a testünket. A másik előnyt a napfénnyel való „üzemanyag-feltöltés” jelenti. A fény, mint tudjuk, elősegíti a D-vitamin termelését.

Kinek kell kerülnie a nagyobb megterhelést?

Mindenkinek, akinek például korlátozott a mélylégzése vagy allergiás asztmája van, mondjon le a nagyobb megterhelésről. Ugyancsak kerüljék a szabadban történő megerőltető mozgást a szív- és vérkeringési megbetegedésben szenvedők. Ők, valamint a krónikus légzőszervi betegségben szenvedők, mielőtt bármilyen téli sportba fognak, kérdezzék meg orvosukat.

(Forrás: Apotheken Umschau, németből fordította: Koncz László)

Hozzászólás a cikkhez

A cikkhez csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!

Regisztrációhoz kattintson ide!


Natúrsziget címkefelhő

Teljes címkefelhő | Mire jó ez?
old.natursziget.com