Kereső



Kiemelt partnerek

 

Felhívás

Hirdetésszervezőt keresünk, jutalé­kos rendszerben, magas jutalék­kal.
Jelentkezés szakmai önéletrajzzal.
2020. szep. 22. (ke) – Móric
Életmód

Hasznos mozgásformák, mire ügyeljünk?

A kert mint egészségünk forrása

Kertünk sokkal több, mint „zöld nappali” a szabadban, hiszen számos egészségmegőrzési lehetőséget rejt magában. A kertben való rendszeres mozgás erősíti az izomzatot, megelőzi a túlsúly és más civilizációs betegségek kialakulását. Mire vigyázzunk, amikor kertészkedünk?

A kertünkben termő gyógy- és fűszernövényeknek sokféle jótékony hatásuk van, a vegyszermentesen termesztett zöldségek és gyümölcsök pedig értékes élelmiszereink. Ha a kertünkben tartózkodunk, az segít abban is, hogy feltöltekezzünk energiával.

Mit ad a kert az idősebbeknek?

A mozgás minden életkorban jótékony hatású, ha a helyes formáját választjuk. A megfelelő kerti munkálkodásnak köszönhetően idősebb korban is megőrizhetjük mozgékonyságunkat. A szabad levegőn is fontos a helyes ülés és fekvés, ezért ha fáj a keresztcsontunk vagy a térdünk, ajánlatos a nyugágyat stabilabb ülő- és fekvőalkalmatosságra cserélni. Hogy könnyebb legyen felállni, javasolt a 40 cm-es ülőmagasság.
Emellett figyelnünk kell a biztos járásra: kavics, járólap, fű, homok, fakéreg – mindegyiknek megvan a maga sajátossága. A gyakorlat azt mutatja, hogy előnyös a fő kerti közlekedő útvonalakat lehetőség szerint járásbiztos kőlapokkal fedni. A mellékutak burkolata lehet fakéreg, homok vagy kavics.
Lássunk egy kerti tornagyakorlatot, amely egyensúlyunk ellenőrzését szolgálja. Álljon biztos talajon, és csukja be a szemét. Biztosan áll? Ha igen, akkor álljon fél lábra. Hajtsa végre ugyanezt a gyakorlatot fakéreg borítású vagy füves talajon. Ha itt már nem áll biztosan, akkor célszerű javítania az egyensúlyán.
Kerti medence, régi kád, kővályú – mind alkalmas a vízben járásra. Figyeljen azonban arra, hogy mindig hideg vízben végezze a gyakorlatot. Ha nehéznek érzi a lábát, próbálja ki a Kneipp-féle lemosást kerti locsolóval.

Termesszünk növényeket!

A kertben, az erkélyen vagy akár az ablakpárkányon is érdemes növényeket nevelgetni. Mindegy, mit termesztünk – fűszer- vagy gyógynövényeket, vadon termő fajtákat –, ezek a növények minden kertet gazdagítanak és elősegítik jó közérzetünk és egészségünk megóvását.

A kerti munka veszélyei: hátfájás és más panaszok

A hátfájdalmak, a térdfájás vagy a vállproblémák a kerti munka közismert következményei. Nézzük meg, milyen előnyei és veszélyei lehetnek az egyes kerti munkafajtáknak.
Fűnyírás. Pozitív hatás: fokozza a felkar erejét, a kitartást, a koordinációt és az ügyességet. Veszélye: túlterhelhetjük a vállízületeket, a vibrálás megterhelő lehet a kisízületek számára, a fűnyíró traktor hátproblémákat okozhat.
A fűnyíró traktor gyűjtőjének kiürítése. Pozitív hatás: az erő és a koordináció növelése. Veszélye a gerincoszlop meghajlításában és elfordításában rejlik.
Kerti talicska tolása. Pozitív hatás: erő, kitartás fokozása. Figyeljünk azonban arra, hogy a súlypont a két lábunk között legyen, különben túlságosan megterheljük a hátizomzatunkat.
Söprögetés közben ne feledkezzünk meg arról, hogy könnyen elfáradhatnak a hátizmok.
Gyomlálás, vetés, betakarítás. Pozitív hatás: fejleszti koordinációs készségünket, egyensúlyérzékünket, valamint gyümölcsszedéskor jótékony hatású a nyújtás, nyújtózkodás. Kerüljük azonban a hosszú ideig tartó, görnyedt testtartást!
Fa és bokor kivágása. Pozitív hatás: növeli a felkar és a kéz erejét, erősíti kitartásunkat. Veszélyei: túlterhelhetjük a vállövet és a kéz ízületeit, és a tartós fogás/tartás következtében az ínhüvely ízületét.

Ügyeljünk a tehermentesítésre, ha álló munkát végzünk

Álló munka esetén jó szolgálatot tehet egy kis zsámoly, amelyre hol a jobb, hol a bal lábunkat tehetjük fel, ezáltal némileg tehermentesíthetjük az ágyékcsigolyákat. Viseljünk megfelelő cipőt! A helyes hajolási technika – széles terpesszel és a lábak közé helyezett súlyponttal – segít elkerülni a hátfájdalmakat.
Lehetőség szerint soha ne hajoljunk előre nyújtott lábbal. Az ágyékcsigolyák tehermentesítése céljából tanácsos a hátat egyenesen tartani. A gerincoszlop erős meghajlítása – például gyomláláskor vagy palántázásnál – az izomzat túlterhelését vonja maga után. Hosszan tartó előre hajolás esetén egyik térdünk legyen mindig a talajon, és ha megoldható, támaszkodjunk az egyik kezünkre. Térd alatti kispárna, alátét stb. megkönnyítheti a fárasztó munkát.

Tartsunk rövid szüneteket, és végezzünk lazító gyakorlatokat!

Kezdjük a bokaízületekkel: végezzen lábfejkörzést 15-ször mindkét irányba, majd lóbálja lazán a lábát!
Húzza mindkét vállát magasra a füléhez, és erőteljes kilégzés közben lazán engedje vissza!
Gördítse az állát a mellkasa mentén egyik oldalról a másikra!
Körözzön a vállával előre, majd hátra!
Emelje magasra mindkét karját, kulcsolja össze, és fordítsa lassan jobbra és balra a felsőtestét!
Végül tegyen néhány lépést előre és hátra kifelé fordított lábfejjel!

(Forrás: Der Garten – eine Quelle der Gesundheit, németből fordította Mészáros Csilla)

Hozzászólás a cikkhez

A cikkhez csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!

Regisztrációhoz kattintson ide!


Natúrsziget címkefelhő

Teljes címkefelhő | Mire jó ez?
old.natursziget.com