Kereső



Kiemelt partnerek

 

Felhívás

Hirdetésszervezőt keresünk, jutalé­kos rendszerben, magas jutalék­kal.
Jelentkezés szakmai önéletrajzzal.
2024. márc. 29. (pé) – Auguszta
Életmód

Vass Viktória:

Miért változnak a fogyasztási szokások?

Vannak általánosan fennálló értékek, amelyek a mai napig nem változtak és mindenki által elfogadottak (mint pl. boldogság, szabadság, élet tisztelete), de vannak újabban megjelent „értékek”, mint például a jólét, ami sokak számára a boldogsággal szinonim fogalommá vált.

2/1. oldal

Értékrendszerek, értékek

Ebből az következhet, hogy a jólétnek is egyre nagyobb lesz a jelentősége (a jólét nem egyenlő a jól-léttel, mivel az utóbbi tartalmazza a pozitív lelki állapotot is, amit viszont a társadalom, gazdaság nem tud biztosítani – Hajdu G.). Inkább az a változó, hogy mit is értünk értéken, és miért változott meg erről a fogalomról az általános kép.

„Az »érték« ugyanis az, ami a közösség egyetértésével találkozik” – Luca Federico Garavaglia.

Ennek alapján (mivel azt senki sem vitatja, hogy a közéletben a jólét értéket is jelent), aki az általánosan elfogadott értékrendszert nem fogadja el, az eltér a társadalmi normáktól, aminek elkerülhetetlen következményei lesznek. Esetleg nem tud „eredményesen” részt venni a gazdasági versenyben (Inge Ropke) vagy nem tartják „értékes” embernek. Ebből az is következhetne, hogy ezt csak a nonkomfortista emberek vállalnák fel (de a mai társadalomban az sem egyértelmű, kit tarthatunk annak). A javak lehetnek/lehetnének annak a jelzői is, ami különbözik bennünk, vagyis birtoklásuk lehet egyfajta önkifejezés is. Manapság egyre fontosabb lett az individualizáció, ennek minden (esetenként képzelt) eszközével, aminek a fogyasztási szokások változása az egyik velejárója.

„Meg kell adnunk az embereknek jólétük szentesítését és élvezetének igazolását, meg kell győznünk arról, ha életükből örömet csinálnak, az igenis erkölcsös” – Dr. Dichter.

A fenti idézet alapján az embereknek azt kell megengedni, hogy gyermekek maradjanak, igazolást adni tetteikre, amiért nem kell felelősséget vállalni, a legfontosabb, hogy mindenki jólétére törekedjünk (elvileg a társadalom biztosítja ezt számunkra, hiszen „jóléti államban élünk”). Ezzel feloldottunk minden feszültséget, lelkiismereti megfontolást, tehát elérhető a boldogság.

Vajon miért fordultak az emberek a tárgyak felé, a vallási és ideológiai jelképek helyett? Valamiért materiálisabb lett a társadalom, és ez visszahat minden emberre (de persze ez fordítva is igaz lehet, az emberek lettek materiálisabbak és a társadalom ezt a képet vette fel). Emellett a gazdasági verseny egyre több időt vesz el tőlünk – a fogyasztás csökkentése éppen a jól-lét elérésének lehetőségét jelentheti, ahelyett, hogy azon az időn is csupán gazdasági hasznot teremtenénk, illetve anyagi javakhoz jutnánk –, kevesebbet hagy kapcsolataink ápolására, és „ezért épül bele a tárgyakba mindaz, ami nem épülhetett bele az emberi kapcsolatrendszerbe” – Baudrillard, Jean.

A vágyak és a szükségletek szerepe

A vágyak és a szükségletek között a fő különbség, hogy míg a szükségleteket betöltjük, addig a vágyainkat elérjük. Az utóbbinak inkább a lelki aspektusa a fontosabb, míg az előbbinek a fizikai. Amikor szert teszünk valamilyen tárgyra, akkor egyben egy érzésre is szert teszünk, amit azzal együtt kapunk. A média tulajdonképpen ezt használja ki, vagyis termékeket, szolgáltatásokat érzelmekkel társítanak, és így alakíthatnak ki egyfajta vágyat azok megszerzésére. Manapság egyre több olyan tárgyra vágyunk, amire nincs is igazán szükségünk, de nagyon sokszor részben külső hatásra mégis igyekszünk elérni őket (pl. a divat hatására), amivel együtt persze nő az elégedetlenség, mivel újabb és újabb vágy alakulhat ki, aminek elérése után rövid ideig boldognak is érezhetjük magunkat (főleg ha nem törődünk ennek az anyagi, természeti velejáróival). Az alapszükségletek köre jelentősen kibővült, amihez persze a lelki szükségletek általában nem tartoznak hozzá.

A fogyasztói döntéseket befolyásolják a fiziológiai impulzusok is – főleg amelyek az alapvető szükségletekhez kapcsolódnak, és amelyek kellemes emlékeket hagynak (ezek még tudat alatt is hathatnak) –, amit még a reklámok tovább erősítenek.

Hozzászólás a cikkhez

A cikkhez csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!

Regisztrációhoz kattintson ide!


Natúrsziget címkefelhő

Teljes címkefelhő | Mire jó ez?
old.natursziget.com