Kereső



Kiemelt partnerek

 

Felhívás

Hirdetésszervezőt keresünk, jutalé­kos rendszerben, magas jutalék­kal.
Jelentkezés szakmai önéletrajzzal.
2024. márc. 28. (csü) – Gedeon,Johanna,Hanna
Életmód

Aranyosi Éva kineziológus:

Szeretni való kamaszok

A kamaszok szülei sosem voltak olyan tanácstalanok, mint napjainkban. Életükre mi, szülők vagyunk a legnagyobb hatással, irányító szerepünket csak akkor veszítjük el, ha kivonjuk magunkat a nevelésükből. A tinik életében ezt a szerepet egy kortárs „banda” veheti át.

Valószínűleg nem a szó jó értelmében. A legfontosabb dolog a kamaszok nevelésében a szeretet. Ezt azonban már másképp kell kifejeznünk, mint ahogy kisgyermekkorukban tettük. Fontos az is, hogy több generáció tapasztalatát eljuttassuk gyermekeinkhez. A nagyszülők is elmesélhetik, hogy milyen is volt az ő korukban kamasznak lenni – persze nem úgy, hogy „bezzeg az én időmben”. Szeretetbe csomagolva fiataljaink biztosan, szívesen meghallgatnak néhány történetet, anekdotát (de csak óvatosan, ne essünk túlzásokba).

Függetlenségvágy, identitáskeresés

A tinédzsereket a függetlenségvágy és az identitáskeresés mozgatja. Az önkifejezés módja nem változott jelentősen: a zene, a tánc, a divat, múló hóbortok, kapcsolatok. A stílus változott, más (a szülőkétől eltérő) stílus keresésével fejezik ki önmagukat és függetlenségüket.

Testük változása félelemmel, aggodalommal tölti el őket: vajon hogy fognak majd kinézni, milyen lesz a hangjuk, a külsejük, alakjuk, magasságuk? A szembetűnő testi változásokkal egy időben óriási intellektuális fejlődés is végbemegy bennük. Megváltozik a gondolkodásmódjuk: kisgyermekként csak konkrét cselekvésekre és eseményekre koncentráltak, kamaszként már elvont fogalmakon kezdenek töprengeni (igazság, becsületesség, hűség). El tudják képzelni, milyen lenne, ha az események másképp alakultak volna.

Minden döntésnek következménye van

Logikusan gondolkodóvá válnak, értik és látják az ok-okozati összefüggéseket, mondanivalóikat érvekkel támasztják alá. Ha mi, szülők ezt észrevesszük és megértjük, érdekes, komoly, izgalmas beszélgetésekben lehet részünk. De ha nem, akkor viszonyunk ellenségessé, közömbössé válhat, és gyermekünk más közegben bontakoztatja ki önmagát. Társaságbeli kapcsolatteremtés során fontos egymás nézőpontjának megismerése, a problémák felvetése, megvitatása, hiszen hozzánk, felnőttekhez hasonlóan ők is azokkal barátkoznak inkább, akik hasonló nézőponton állnak, egyetértenek velük.

Tanítsuk meg gyermekeinknek, hogy döntéseiknek következményeik vannak. Döntési helyzetekben kínáljunk fel nekik több alternatívát, és hagyjuk őket saját választásuk következményeiből tanulni. Akkor segítsünk nekik, ha kérik, és ne felejtsük, hogy nincs szükségük kioktatásra. Beszéljük meg velük problémáikat, biztosítsuk őket arról, hogy mellettük állunk és számíthatnak ránk, amikor szükségét érzik.

A szülő és kamasz gyermeke közötti konfliktus esetén érdemes szakemberhez, például kineziológushoz fordulni, aki segít kibogozni a szálakat. Így mindkét fél nézőpontját megismerve, közösen találhatják meg a megoldást: kinek miben kell változtatnia magatartásán, hozzáállásán, hogy a nézeteltérések elsimuljanak.

Aranyosi Éva
kineziológus
E-mail: kineziologia@invitel.hu
Honlap: http://www.kineziologia.5mp.eu
Bejelentkezés: (30) 637-2022

A szerző egyéb cikkei:
Hozzászólás a cikkhez

A cikkhez csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!

Regisztrációhoz kattintson ide!


Natúrsziget címkefelhő

Teljes címkefelhő | Mire jó ez?
old.natursziget.com