Kereső



Kiemelt partnerek

 

Felhívás

Hirdetésszervezőt keresünk, jutalé­kos rendszerben, magas jutalék­kal.
Jelentkezés szakmai önéletrajzzal.
2021. szep. 19. (va) – Vilhelmina,Dorián
Életmód

Nagy Péter:

Nyári egészségvédő tanácsok

Sokan már alig várják a tartós jó időt, a nyári hónapokat, amikor „hétágra” süt a nap. Bizony a napsütés sok gyógyhatással szolgál minket. A fény önmagában is képes vidámabbá tenni hétköznapjainkat, emellett számos élettani folyamatban rendkívül fontos szerepe van.

2/2. oldal

Gabonafélék

A gabonafélék közül ekkor főként a hűtő hatású árpát, kukoricát használjuk. A rozs, a búza és a rizs kiegyensúlyozó hatású (fogyasztható hideg és meleg időjárás esetén is). Hidegebb, csapadékos napokon beiktathatjuk a melegítő hatású kölest, hajdinát, zabot is.

Fogyaszthatunk csíráztatott magvakat is (naponta 4-5 evőkanál mennyiségben). A csírákban a tápanyagok előemésztett formában találhatók, könnyebben felszívódnak. Nagyon gazdagok vitaminokban, ásványi anyagokban, klorofillban.

Zöldség

Nyáron nem nagyon kell gondolkodni, amikor salátakészítésről van szó. Inkább a „bőség zavarával” küzdünk.

Ha biozöldséghez jutunk, ne dobjuk el a karalábé, sárgarépa, retek zöldjét sem: köretként megpárolhatjuk, illetve beleapríthatjuk a salátába.

A salátákba keverhetünk gyógynövényeket és vadon termő, ehető zöldségnövényeket is (például csalán, százszorszép levele, cickafark fiatal hajtása, pitypanglevél).

Éltető fűszernövények

Salátáinkat, a leveseket, főzelékeket, burgonyaételeket, turmixokat, leveket ízesítsük gyógynövény-fűszerekkel. Készíthetünk belőlük ízletes teát is.

Vesebetegeknek, reumásoknak jót tesz a friss petrezselyem zöldje, a lestyán, a friss csalánhajtás, a nyírfa levele (teaként vagy fűszerként). Akinek problémája van az emésztésével, fogyasszon sok kaprot, köményt, édeskömény-hajtást.

A cukorbetegeken segíthet a friss zöldbab (párolva), a nyers és párolt zöldségek, a friss kapor, illetve a szamócalevélből, málnalevélből, kukoricabajuszból (nyár vége felé), kecskerutából, csalánlevélből készített tea.

Ezek a növények nyáron frissen gyűjthetők. Talán legegyszerűbb (ha van kertünk), oda telepíteni őket.

Izzadás, folyadékpótlás

A nagy meleg következtében erőteljesebben izzadunk, így több vizet veszítünk. Fontos, hogy elegendő, jó minőségű folyadékot vegyünk magunkhoz. A nagy víztartalmú gyümölcsök, zöldségek is segíthetnek ebben, nyersen fogyasztva, valamint a levesek. Készíthetünk gyümölcs- és zöldségturmixot, frissen facsart gyümölcs- és zöldséglevet. Igyunk zöld teát, gyógyteákat, tisztított vizet.

A túlzott izzadás ellen segíthet a meleg tea (nem tévedés, próbáljuk ki!). Ha csökkentjük sófogyasztásunkat, kevésbé izzadunk, és nem leszünk annyira szomjasak.

A zsályalevél izzadásgátló hatású. Belsőleg (teaként): egy csipetet kis lángon 3 percig forralunk 2-3 dl vízben, 5 percig hagyjuk állni, majd szűrjük. Külsőleg a forrázatát használjuk (fürdő, lemosás). Fertőtlenítő, baktériumellenes, nyugtató hatása is van.

Nagy Péter
egészségügyi tanácsadó
peter513@vipmail.hu
http://tanacsok.atw.hu

A szerző egyéb cikkei:
Hozzászólás a cikkhez

A cikkhez csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!

Regisztrációhoz kattintson ide!


Natúrsziget címkefelhő

Teljes címkefelhő | Mire jó ez?
old.natursziget.com