Kereső



Kiemelt partnerek

 

Felhívás

Hirdetésszervezőt keresünk, jutalé­kos rendszerben, magas jutalék­kal.
Jelentkezés szakmai önéletrajzzal.
2020. nov. 24. (ke) – Emma
Egész-ség

Együnk ésszel az eszünkért!

Üzemanyag az agynak: könyvek és banán

Ki ne álmodna arról, hogy az olvasott szöveget villámgyorsan megjegyezze, vég nélküli számsorra emlékezzen, az egyszer hallottakat hosszú időre tárolhassa memóriájában? Ha nem lenne feledékeny, szétszórt? Mit szólna egy zseniális étkezési tervhez, amely mindezt lehetővé teszi?

Az intelligencia nem ehető kanállal. Ennek ellenére, aki ügyesen eszik, jobban formában tarthatja az agyát. „A táplálkozás szerepét a mentális teljesítményben nem lehet eléggé hangsúlyozni” – mondja dr. Siegfried Lehrl, az erlangeni egyetem orvos-pszichológusa.

Hogyan doppingoljuk az agyunkat?

Üzemanyag nélkül nem megy semmi. Aki fontos megbeszélésen szellemileg teljesen „jelen akar lenni”, gondolkodó apparátusát (magyarán: az agyát) lássa el jól glukózzal. Az édesség rendkívül gyorsan szállít energiát, de csak rövid időre segít. A cukoráradatot ugyanis az inzulin gyorsan kiüríti, a vércukorszint süllyed, és vele együtt hanyatlik a szellemi erőnlét.

Hosszú távú „doppinghoz” alkalmasak a teljes kiőrlésű lisztféleségekből készült termékek, a hámozatlan gyümölcsök és a hüvelyesek, mert ezek csak lassan engedik növekedni a vércukorszintet. Különösen fontos a reggeli energiaadag, amikor a vércukorszint az éjszakai alvás után alacsony. Reggelizzünk ezért bőségesen – és okosan.

Csúcsformába csak az kerül, aki eleget is iszik. Folyadékhiány esetén ugyanis romlik a vérkeringés, és az agysejtek eltunyulnak. Agyunknak azonban még ennél is többre van szüksége: a fehérjék az agy vegyi folyamatainak alapvető építőkövei; a zsírsavak az agysejtek membránjai; a B-vitaminok biztosítják az energia visszanyerését, és a vassal együtt az agy oxigénellátását is. Aki hosszú távon keveset eszik ezekből a táplálékokból, kockáztatja szellemi frissességét. Ma már adatok vannak arra vonatkozóan, hogy a helyes táplálkozás megvédhet akár az Alzheimer-kórtól is.

Az emlékezetnek tréningre van szüksége

Tudta Ön, hogy agyunkban több mint 40 milliárd idegsejt dolgozik, amelyeket idegrostok milliói kötnek össze, és a sejtek mindegyike akár 10 000 másik neuronhoz is kapcsolódhat? A szellemi teljesítmény és a memória az agyunk különböző részeinek bonyolult, összehangolt működésétől és – mint látjuk – a rendelkezésre álló tápanyag minőségétől függ.

Ha szervezetünk nem jut a működéséhez kellő mennyiségű és minőségű tápanyagokhoz, akkor a „gépezetben” zavarok támadnak, és idegsejtjeink egy része akár el is pusztulhat. Emellett körülbelül hétévente testünk sejtállománya teljesen kicserélődik, sőt az idő múlásával a stresszhatások és a megfelelő táplálékok hiánya miatt fokozatosan veszítünk agysejtjeinkből.

De ne csüggedjünk, inkább együnk ésszel! Ne féljünk, az intelligencia, a jó memória nem engedi magát „túltömni”. A jól működő emlékezőképesség állandó ösztönzést igényel, és – az izomzathoz hasonlóan – folyamatosan edzeni kell. Aki tehát okosan táplálkozik, teljesen kihasználhatja az agyában rejlő lehetőségeket.

(Forrás: Senioren-Ratgeber, németből fordította: Koncz László)

Hozzászólás a cikkhez

A cikkhez csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!

Regisztrációhoz kattintson ide!


Natúrsziget címkefelhő

Teljes címkefelhő | Mire jó ez?
old.natursziget.com